ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN

Dit zijn de algemene voorwaarden van de BV M. Delmotte en Zoon, met als commerciële naam De Reisvogel, met maatschappelijke zetel te 8790 Waregem, Jozef Duthoystraat 41 en ingeschreven in de KBO met het nummer 0405.404.273.

  1. Al onze offerten en facturen zijn onderworpen aan onderstaande verkoopsvoorwaarden, met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van de Klant. Deze algemene verkoopsvoorwaarden worden verondersteld gekend en goedgekeurd te zijn door de Klant.
  2. Al onze offerten zijn zonder verbintenis en zijn geldig gedurende 30 kalenderdagen, tenzij anders aangegeven. De daarop vermelde prijzen zijn onderhevig aan eventuele schommelingen van de prijzen van de lonen, van energie én van brandstof. Bij een consument kan de prijs enkel worden herzien wanneer de prijzen van de lonen, van energie én van brandstof met meer dan 10 % stijgen/dalen ten opzichte van de prijzen opgenomen in de offerte. Bij een consument geldt de prijswijziging wederkerig. De prijsherziening ten aanzien van een consument zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen, zijnde dat de nieuwe prijs maximaal 80% kan stijgen/dalen ten opzichte van de prijs opgenomen in de offerte. DE REISVOGEL stelt de consument hier schriftelijk van in kennis. De consument heeft het recht om binnen de 7 kalenderdagen na kennisgeving van de prijswijziging de overeenkomst kosteloos en schriftelijk op te zeggen. Bij gebreke aan antwoord binnen deze termijn, wordt de prijswijziging geacht aanvaard te zijn door de consument.
  3. Bij bestelling van een reis voor rekening van derden, zoals een vennootschap, groepering, vereniging, VZW, enz. verbindt de natuurlijke persoon die de bestelling geplaatst heeft zich hoofdelijk en solidair met de vereniging of rechtspersoon voor wie de reis dient uitgevoerd, in betaling van de reissom of eventuele schadevergoedingen. Alsook zal de natuurlijke persoon die de bestelling geplaatst heeft hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijn voor elke schade die door de reizigers aan materiaal DE REISVOGEL wordt aangericht.
  4. Alle klachten betreffende de dienstverlening of verkoop dienen schriftelijk binnen de acht (8) kalenderdagen na verzending van de factuur te worden gemeld. Wanneer de Klant een consument betreft, bedraagt deze termijn veertien (14) kalenderdagen.
  5. Onze facturen zijn betaalbaar te Waregem netto, ten laatste dertig (30) dagen na factuurdatum. De facturen worden geacht te zijn ontvangen drie (3) kalenderdagen na de factuurdatum. Elke vertraging in betaling brengt een nalatigheidsintrest van 12% per jaar met zich mee, te rekenen vanaf de vervaldag en dit zonder enige aanmaning of ingebrekestelling. De factuur welke niet betaald is op de vervaldag, wordt ambtshalve verhoogd met 15% bij wijze van forfaitaire, conventionele en onverminderbare schadevergoeding met een minimum van 150,00 euro. Wanneer de klant een consument betreft in de zin van artikel I.1,2° WER, zal de niet-tijdige betaling slechts aanleiding geven tot een forfaitaire schadevergoeding na het verzenden van een eerste kosteloze ingebrekestelling en dit na het verstrijken van een termijn van minstens 14 kalenderdagen, ingaande op de derde dag na de verzending van de kosteloze herinnering. Wanneer de herinnering via elektronische weg wordt verzonden, vangt de termijn van 14 kalenderdagen aan op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden. De forfaitaire schadevergoeding bedraagt: a) 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 euro is; b) 30,00 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 euro is, c) 65,00 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is. Bij een consument geldt dit beding wederkerig.
  6. Wanneer wegens onvoorziene omstandigheden zoals (niet-limitatief) defect of panne, stakingen, ziekte van een chauffeur enz. de reis op de voorziene datum niet kan doorgaan, zal DE REISVOGEL tot geen grotere vergoeding kunnen gehouden zijn dan de terugbetaling van het eventueel betaalde voorschot.
  7. Indien de Klant de vervoersovereenkomst opzegt is hij verplicht de door DE REISVOGEL geleden schade te vergoeden:
      • Indien de annulering of opschorting plaatsvindt ten minste 30 kalenderdagen voor de dag waarop het vervoer plaatsvindt: 15 % van de overeengekomen prijs
      • Indien de annulering of opschorting plaatsvindt tussen de 29 en 14 kalenderdagen voor de dag waarop het vervoer plaatsvindt: 30 % van de overeengekomen prijs
      • Indien de annulering of opschorting plaatsvindt tussen de 14 en 2 kalenderdagen voor de dag waarop het vervoer plaatsvindt: 50 % van de overeengekomen prijs
      • Indien de opzegging plaatsvindt minder dan 2 werkdagen voor het vervoer plaatsvindt: 90 % van de overeengekomen prijs
      • Indien de opzegging plaatsvindt op de dag van vertrek of tijdens het vervoer: de volledige ritprijs.
  8. Het is verboden te roken aan boord van het voertuig.
  9. De Klant is aansprakelijk voor de naleving door de passagiers van het Koninklijk Besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar, zijnde de naleving van geldende veiligheidsvoorschriften en regels van wellevendheid. Zo is het onder andere verboden in het voertuig te spuwen, het te bevuilen, er voedselresten of andere afval in achter te laten, het materiaal te beschadigen,… Daarnaast is de Klant gehouden een gordel te dragen op grond van art. 35.1.1 Wegcode indien deze werd voorzien.
  10. Wanneer blijkt dat de passagier/Klant zich aan wangedrag schuldig maakt, kan deze onmiddellijk en zonder verhaal uitgesloten worden en alle gevolgen en kosten die daaruit voort vloeien zijn te zijnen laste. Wanneer blijkt dat de bus niet verder kan rijden ten gevolge van dit wangedrag, kan DE REISVOGEL de integrale kost van dit oponthoud aanrekenen aan die passagier/Klant of de organisatie waartoe deze passagier/Klant behoort. Onder “wangedrag” dient niet-limitatief te worden begrepen: geweld, voeten op de zetels, roken of vapen, hinderlijk hangen aan de deuren, graffiti of beschadiging van de zetels of interieur van de bus, drukken op noodremmen, opzettelijk intimideren van de chauffeur, fysieke agressie plegen tegenover de chauffeur
  11. Klachten tijdens de uitvoering van de vervoerovereenkomst moeten zo snel mogelijk ter plaatse (na kennisname van het gegeven dat aanleiding geeft tot het uiten van een klacht), op een gepaste en bewijskrachtige manier gemeld worden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. De passagier/Klant kan zich per elektronische drager wenden tot de (vertegenwoordiger van) DE REISVOGEL.
  12. DE REISVOGEL kan niet aansprakelijk worden gesteld ingeval van een gedeeltelijke of volledige tekortkoming aan haar verplichtingen, indien dit te wijten is aan overmacht. De Klant dient de afgesproken prijs te betalen (desgevallend verminderd o.b.v. niet-uitgevoerde prestaties) en kan in dit geval geen aanspraak maken op enige schadevergoeding. Onder “overmacht” dient niet-limitatief te worden begrepen: iedere niet te voorziene, onvermijdelijke gebeurtenis die buiten de wil van DE REISVOGEL om plaatsvindt, die optreedt na de inwerkingtreding van de overeenkomst/offerte en die de gedeeltelijke of gehele vervulling van de verplichtingen van DE REISVOGEL onder de overeenkomst verhindert. Zo kan bij bepaalde omstandigheden (o.a. onvoorzienbare technische problemen, stakingen, slechte weersomstandigheden, verkeersongevallen en files) de duur van het busvervoer uitlopen waardoor andere afspraken geen doorgang kunnen vinden.
  13. Bagage, handbagage & vervoerde goederen
    1. DE REISVOGEL is aansprakelijk in geval van schade, verlies of diefstal van de bagages, gedeponeerd in de kofferruimte van het voertuig. Volgende bagages, zelfs indien aanwezig in de kofferruimte, zullen echter nooit door DE REISVOGEL vergoed worden: waardepapieren, munten, juwelen, verzamelingen, draagbare pc’s, tablets en gsm-toestellen. Voor foto- en filmtoestellen is het verzekerd bedrag in elk geval beperkt tot 750,00 euro per toestel.
    2. DE REISVOGEL is slechts aansprakelijk in geval van schade, verlies of diefstal van de vervoerde goederen in de aanhangwagen (o.a. muziekinstrumenten, fietsen, rolstoelen, ski’s, …) op voorwaarde dat deze afdoend verpakt en beveiligd / vergrendeld zijn. Voor muziekinstrumenten is een harde koffer verplicht. Volgende bagages, zelfs indien aanwezig in de aanhangwagen, zullen echter nooit door DE REISVOGEL vergoed worden: edele metalen, kleinoden, echte of cultuurparels, edelstenen, juwelen, waardepapieren, kunstvoorwerpen, antiquiteiten of verzamelingen en levende dieren en planten.
    3. In geval van diefstal van fietsen uit de aanhangwagen, of bij kleine lakbeschadigingen aan fietsen (krassen) draagt DE REISVOGEL geen enkele aansprakelijkheid.
    4. DE REISVOGEL is niet aansprakelijkheid in geval van schade, verlies of diefstal van handbagages. Deze blijven onderworpen aan de volledige verantwoordelijkheid van de passagier/Klant.
    5. In geval van verloren, gestolen of beschadigde bagages, is de passagier/Klant ertoe gehouden, op straffe van verval van zijn vergoedingsrecht, zijn klacht te formuleren, per aangetekende brief, aan DE REISVOGEL, ten laatste binnen de 15 kalenderdagen na de datum van aankomst of van terugkomst. Klachten geven geen aanleiding tot opschorting van enige betalingsverplichting.
    6. De chauffeur behoudt zich het recht voor, onder gezag van DE REISVOGEL, de bagages te weigeren waarvan het gewicht, de grootte of de aard niet overeenkomen met de bepalingen van de offerte/overeenkomst, alsook die gevaarlijk bevonden worden voor de veiligheid van het vervoer.
  1. Bij eventuele geschillen is enkel de rechtbank te Kortrijk bevoegd.
  2. Op elke overeenkomst tussen DE REISVOGEL en de Klant is Belgisch recht van toepassing.
  3. DE REISVOGEL hecht veel waarde aan de privacy van haar klanten. Om die reden is het privacy- en cookiebeleid ten allen tijde raadpleegbaar op haar website: https://www.reisvogel.be/privacy/ en https://www.reisvogel.be/cookieverklaring/.